מכירה 25 /
פריט 177

177 מ-

271

177

סיוט על הולנד- אלבום זיכרון - חוברת איורים המתעדים את זוועות הנאצים בהולנד בשנות הכיבוש מאת המאייר ההולנדי הנודע לאנדרט יורדן

מחיר פתיחה: $200

עמלת בית המכירות: 23%

נמכר: $300
00
ימים
00
שעות
00
דקות
00
שניות
ימים
שעות
דקות
שניות
08.04.2024, 19:00

De Groene Amsterdammer Onafhankelijk Weekblad voor Nederland 1940-1945 Nachtmerrie over Nederland, een herinneringsalbum. "סיוט על הולנד- אלבום זיכרון" - חוברת איורים מרשימים המתעדים בחדות את זוועות כיבושה של הולנד בידי הנאצים בשנות המלחמה, מאת המאייר ההולנדי Leendert Jurriaan Jordaan, הוצאת המגזין ההולנדי De Groene. הולנד, 1945. הולנדית.

חוברת איורים צבעוניים מרשימים מאת האומן ההולנדי לאנדרט יורדן אשר יצר בין השנים 1945 -1940 בסלון ביתו בסתר. באותו רחוב שבו הקים הימלר את מטה הגסטפו באמשטרדם צייר לאנדרט יורדן במשך כל שנות המלחמה. תחת איום מתמיד ופחד להתגלות תוך כדי עבודה, בסלון מבודד לחלוטין אייר את עבודותיו הגדולות נגד המשטר הנאצי, כאשר בתום כל עבודה הוא מסיר כל עקבות שנותרו בחדר האמנות. יורדן, שהיה עד בעצמו לאלימות הנאצית וער מאד למתרחש בהולנד, הביא לידי ביטוי את זוועות החיה הנאצית באופן החד ביותר בציוריו. המטרה שהציב לעצמו היתה להמחיש לדורות הבאים את פרצופה האמיתי של גרמניה הנאצית ואת הזוועות שהיא חוללה בהולנד. התוצאה - סדרת הציורים האיכותית שלפנינו אשר כונסו באלבום זה בתום המלחמה, ופורסמו בהולנד המשוחררת. האיורים מתעדים סצינות קשות במהלך הכיבוש הנאצי, החל מהכניסה הברוטלית של הנאצים להולנד, וההשתלטות על כל תחומי החיים ההולנדים, סימון היהודים בטלאי צהוב, שילוחם של יהודי הולנד למחנות המוות, אלימות הגסטפו ברחובות, ועוד. הציורים המדויקים ובעלי המסר החודר, מזכירים בסגנונם את העבודות הגדולות של ארתור שיק שנעשו אף הם באותן שנים וכוונו נגד המשטר הנאצי.

לכל איור כותרת ותיאור קצר בעמוד המקביל. באיורים: תחת הכותרת "הטירוף משתחרר" - מתואר: " בעדינות, כמעט במתיקות, זה התחיל רק עם כמה פיטורים ודרישת רישום -היהודים. אבל עד מהרה פרצה הסערה, סערת האיסורים המטורפים ופקודות הביזה האכזריות. הולנד מזועזעת ומבולבלת ראתה כיצד גוררים את בני אזרחיה היהודים לתוך הגטו, כיצד הם נעצרים ונבזזים, כיצד הם מגורשים לפולין. אמשטרדם-וסטרבורק-לובלין, אמשטרדם-וסטרבורק-אושוויץ, אלו היו הדרכים למחנה העינויים ולתא הגזים. בדרך זו, כמעט 100,000 הולנדים, גברים, נשים וילדים, נרצחו בדם קר".
איורים נוספים: סצינת הפלישה להולנד: "כמו גנב בלילה 10 במאי 1940", "הרובוט" - תיאור האלימות הקשה בה השתמשו הנאצים בכיבוש הולנד, "הסדר החדש צועד!" - הסדר הנאצי החדש משתלט על הולנד, "צלב הקרס" - כיצד נוצל כוח העבודה הגרמני לטובת אידאולוגית השלטון העקומה של הנאצים, "לחיים ולמוות" - איור המתעד את אכזריות חיילי הגסטפו: "שירות הביטחון והגסטפו מילים שאירופה למדה לשנוא", "הכל למען המולדת" - מסירות נפשם של החיילים ההולנדים בהגנה על ארצם, "ההקפה האחרונה" - איור המתעד את כניעת גרמניה הנאצית, ועוד.

לאנדרט יורדן [Leendert Jurriaan 1885-1980] מבקר קולנוע וקריקטוריסט הולנדי בולט. כקריקטוריסט של קריקטורות פוליטיות, יורדן נודע בעיקר בזכות עבודתו במגזין השבועי Het Leven. בשנות ה-30 היה יורדן המאייר הראשי של דה גרונה אמסטרדמר והתמקד בעיקר במשטר היטלר. הקריקטורות הקשות והאנטי-גרמניות שלו הופיעו בכתב עת זה עד 11 במאי 1940, שאז נאסר לפרסום על ידי הכובש הגרמני. מ-1965 ועד מותו ב-1980, התגורר יורדן בבית קטן ב-Doetinchemseweg, קרוב למרכז Zelhem.

[70] עמ'. מתוכם 32 דפי איורים צבעוניים בגודל עמוד מלא. 33 ס"מ.
הספירלה המשמשת שדרה - חסרה בחלקה. מצב כללי טוב - טוב מאד.

פריטים נוספים

שאל על פריט