מכירה 18 /
פריט 19

19 מ-

255

19

"צ'ק האובססיה" - פנקס צ'קים אנטישמי . צרפת, סוף המאה ה־19

מחיר פתיחה: $200

עמלת בית המכירות: 22%

נמכר: $280
00
ימים
00
שעות
00
דקות
00
שניות
ימים
שעות
דקות
שניות
05.12.2022, 19:00

LE CHEQUE-OBSESSION - צ'ק האובססיה, צרפת, 1892. חוברת אנטישמית בפורמט של פנקס צ'קים. בכל עמוד מופיע צ'ק ובו קריקטורות אנטישמיות מעשה ידי הקריקטוריסת האנטישמי Caran d'Ache. פנקס הצ'קים יצא על רקע פרשת פנמה, ובו הוא מציג את היהודים כאחראים לפרשת השחיתות הכספית הגדולה ביותר במאה ה־19 - על ידי פיזור צ'קים של שוחד לגורמים בעלי אינטרס אשר ישתיקו את השלטון (ראה להלן).

מחברת קריקטורות אנטישמיות בפורמט של פנקס צ'קים ממוספר המציירת את השחיתות של היהודים בפרשת פנמה, ומאשימה אותם בנזקים הגדולים שנגרמו לצרפת על ידי שלטון הכסף, והטיית השלטון לצרכים אינטרסנטים. מופיעים 20 צ'קים רצופים (עם מספר סידורי כל אחד). כל קריקטורה מציגה יהודי מחופש המעניק צ'ק שוחד בסתר לאחד מאנשי זרועות השלטון, ומציג כיצד איל ההון היהודי עושה ככל העולה על רוחו ושולט באינטרס המדיני באמצעות כספו.

שערוריית פנמה הייתה פרשת שחיתות שפרצה בצרפת בשנת 1892 בקשר לכריית תעלת פנמה. נרשם הפסד של קרוב למיליארד פרנק, כשהממשלה לקחה כספי שוחד כדי לשמור על שתיקה לגבי הבעיות הכספיות של חברת תעלת פנמה, במה שנחשב כשערוריית השחיתות הכספית הגדולה ביותר במאה ה-19. הפרשה יצרה גלים אנטישמים בצרפת, בגלל מעורבותם של שני יהודים ממוצא גרמני: הבארון ז'אק דה ריינאך (Reinach) וקורנליוס הרץ (Herz). אף שהשניים לא היו בין חברי הפרלמנט מקבלי השוחד או בהנהלת החברה, הם הואשמו בכך שהיו אחראים על חלוקת כספי השוחד. לפני מותו מסר ריינאך לעיתון היומי האנטישמי La Libre Parole ("המילה החופשית") של העיתונאי אדואר דרימון רשימה של חברי הפרלמנט המודחים לדבר עבירה, בתמורה לטיוח חלקו שלו בפרשה. הסיפור הפך את העיתון בן לילה מגיליון זניח לאחד העיתונים המשפיעים בצרפת. רשימת השותפים לפשע פורסמה מדי בוקר בחלקים קטנים בהמשכים, כך שמאות פוליטיקאים היו צריכים לחיות במתח רב במשך חודשים.

המאייר של הקריקטורות Caran d'Ache - שם העט הבדוי של הקריקטוריסט הצרפתי Emmanuel Poiré [1858-1909]. דאצ'ה הגיע לצרפת בשנת 1877 ושירת בצבא הצרפתי במשך חמש שנים בהם עיצב את עמדותיו הלאומיות האנטישמיות. וכבר כחייל צייר קריקטורות נגד הצבא הגרמני בכתב העת La Vie militaire. בשנת 1898 הוא ייסד את המגזין האנטי דרייפוסי " Psst...!" יחד עם עמית האמן והמעצב ז'אן לואי פורן. המגזין אשר כלל 85 גיליונות הורכב כולו מקריקטורות אנטישמיות נגד דרייפוס ותומכיו.

28x13 ס"מ. 20 עמודים. דף השער מנותק. כתמים. מצב טוב.

פריטים נוספים

שאל על פריט