מכירה 23 /
פריט 128

128 מ-

250

128

קטלוג תערוכה "פשעי היטלר" שהתקיימה בפריז 1945 - תצלומים מזעזעים של זוועות הנאצים ותכנית התערוכה

מחיר פתיחה: $300

עמלת בית המכירות: 23%

נמכר: $550
00
ימים
00
שעות
00
דקות
00
שניות
ימים
שעות
דקות
שניות
02.12.2023, 19:00

L'EXPOSITION crimes hitleriens - GRAND PALAIS EXPOSITION - התערוכה פשעי היטלר - קטלוג מהתערוכה שהתקיימה ב"ארמון הגדול" בפריז בין 10 ביוני ל 31 ביולי 1945. מהדורה ראשונה. חוברת תצלומים מזעזעים של זוועות הנאצים אשר צולמו בידי הנאצים עצמם בזמן המלחמה, וכן תצלומים מהמחנות אשר צולמו בידי בעלות הברית בתום המלחמה. צרפתית.

בחוברת מופיעים תצלומים מזעזעים שחלקם נמצאו לאחר המלחמה במדיהם של החיילים הנאצים וחלקם צולמו על ידי בעלות הברית. התצלומים מתעדים תמונות מעליית כוחה של המפלגה הנאצית בשנות ה־30, אירוע שריפת הספרים היהודים ברחבי גרמניה הנאצית במאי 1933, התעללויות ביהודים בגטאות, אסירים במחנות ריכוז, גירושם של יהודי צרפת למחנות, מחנות ריכוז בשטחה של צרפת, גופות הנספים, גופות עם סימני עינויים קשים בשטורטהוף ובמחנות ריכוז נוספים, ועוד. בעמוד האחרון בחוברת מופיעים מכתבים שהשאירו אסירים שנרצחו, אשר נכתבו ברגעיהם האחרונים, המבטאים את תחושותיהם, עם ציטוטים קצרים מאותם המכתבים: "ידעו חבריי שנשארתי נאמן לאידאל חיי, ידעו בני ארצי שאני הולך למות כדי שצרפת תחיה", וכן: "אתה מבין, יכול מאוד להיות שהייתי מת במלחמה או אפילו בהפצצה אתמול בלילה. אז אני לא מתחרט שנתתי משמעות לסוף הזה...", ועוד.

התערוכה "Crimes Hitlériens: Grand Palais" התקיימה בפריז בין ה-10 ביוני ל-31 ביולי 1945 בחסות ממשלת צרפת, והיא הציגה לקהל את הזוועות שביצעו הנאצים במחנות המוות בזמן המלחמה. בין האוצרים של התערוכה היה לורד רייט יו"ר ועדת פשעי המלחמה של האו"ם. המבנה חולק ל-29 חדרים ב"ארמון הגדול", שכל אחד מהם התמקד בהיבט אחר של זוועות הנאצים. בפתח החוברת שלפנינו מוצג תרשים של האולמות השונים בתערוכה בה הוצגו תצלומים, סרטים, מסמכים וחפצים, שכולם נועדו לזעזע ולהחריד את הצופה. אחד החדרים בתערוכה הוקדש לגורל היהודים. הוא הציג כרונולוגיה של כליאת יהודים במחנות הצרפתים Pithiviers, Beuane-la-Rolande ו-Drancy, באזור הכבוש, וב-Gurs שבדרום-מערב צרפת תחת שלטון וישי. שם צויין כי מספר הגירושים מדרנסי לגרמניה הינו 62,608. למעלה ממיליון אנשים אשר לראשונה בחייהם נחשפו לזוועות השואה ביקרו בתערוכה.

בדברי העורך במבוא לחוברת הוא מדגיש את העניין החשוב בחשיפת פשעי הנאצים כדי שאם אי פעם בהיסטוריה יהיו רמזים להתרחשות דומה ידע העולם כולו לאיזה קטסטרופה העולם עלול להגיע אם לא יעצרו בהקדם. "במשפט הנורא שהציוויליזציה הביאה נגד היטלר ומעשיו אנו זקוקים לעדות הכואבת של הקדושים הללו... כך נסייע לאנשים להישאר ערניים ולזהות יום אחד את הרמז הראשון לעריצות, יהיו פניו אשר יהיו...".

[30] עמ'. 28 ס"מ. מצב טוב מאד.

פריטים נוספים

שאל על פריט