מכירה 10 /
פריט 250

250 מ-

280

250

שו"ת שאגת אריה – העותק של האדמו"ר הקדוש רבי מרדכי דוב טברסקי מהורוניסטפול חתן ה"דברי חיים"

מחיר פתיחה: $2,500

עמלת בית המכירות: 22%

נמכר: $14,000
00
ימים
00
שעות
00
דקות
00
שניות
ימים
שעות
דקות
שניות
09.03.2021, 19:00

שו"ת שאגת אריה יוזעפאף תר"ה - [מהדורה שלישית - אותיות סלאוויטא]. העותק של האדמו"ר הקדוש רבי מרדכי דוב טברסקי מהורוניסטפול – חתן הדברי חיים מצאנז. חתימת יד קדשו בעמוד השער: "מרדכי דוב באמו"ר הרמ"ז זצ"ל".

האדמו"ר הקדוש רבי מרדכי דוב טברסקי [ת"ר-תרס"ג 1839-1903], מגדולי האדמו"רים ברוסיה - אבי שושלת חסידות הורוניסטייפול בנו של רבי משולם זושא מטלומטש וחתנו הגדול של בעל ה"דברי חיים" מצאנז. נתייתם בילדותו מאמו ונתגדל בבית אבי-אמו האדמו"ר רבי יעקב ישראל טברסקי מטשרקאס ונקרא על שמו. נישא לרייצא בתו השמינית של רבי חיים מצאנז. אירוסי הזוג נערכו בהיותם בני שלוש עשרה שנה כשאביה של הכלה טרם ראה את חתנו. חתונתם נערכה בהוסיאטין. בהוראת סבו החל רבי מרדכי דב בשנת תרכ"ג [1863] לנהוג באדמו"רות בהורניסטייפול שם התקבצו סביבו חסידים רבים. לאחר פטירת סבו בחודש אלול תרל"ו נהרו אליו חסידים רבים מחסידי צ'רקס. חותנו הגדול בעל ה"דברי חיים" העיד עליו כי הוא לומד "תורה לשמה". הרבה להתכתב עם גדולי האדמו"רים בדורו, ואף נתפרסם לאחד מגדולי ההוראה בדורו, ועמד בקשרי שו"ת עם גדולי הרבנים בעולם [ה"שואל ומשיב", מהרי"ל דיסקין, רבי חיים ברלין ועוד].

מסופר שבשנת תרנ"ח קרא פעם אחת לבניו ואמר להם אמש ראיתי את דודי ר' דוד'ל מטאלנא ז"ל בחלום, ואמר לי כי שמע כרוז בשמים שצריכים שמה לשני ר' מאטעלעך, אלא שהפציר בעדי להחיותני עוד חמש שנים, באשר כאן עלי אדמות צריכים לי יותר, באותו זמן חלה הדרדרות במצבו הרפואי.

במוצאי שבת כ"ב באלול תרס"ג ישב על שלחנו לכתוב תשובה ולאחר מכן ישב לקבל חסידים שבאו לשחר פניו ב"קויטלעך" לפני ימים הנוראים, אחרי שסעד מלוה מלכה לקח שנית את התשובה ותיקן את יום הכתיבה במקום "אור ליום א'" כתב "מוצאי שבת", ונכנס לחדרו וקרוב לחצות נפטר בגיל 63 שנים בלבד. מספריו: שו"ת "עמק שאלה", "תורי זהב" על דיני ריבית, "עמק החכמה" דרוש ופלפול בהלכה ובחסידות, ועוד.

מרן הסטייפלר נולד בשנת תרנ"ט, מברכתו של האדמו"ר רבי מרדכי דב טברסקי, ולכן עד סוף ימיו חבש שטריימל, וכן נוהג גם בנו רבי חיים קנייבסקי לחבוש לעיתים שטריימל.

עז דף. 38 ס"מ. לא כרוך. סימני עש בשולי הדפים הראשונים, קרע חסר בפינה למטה בתשעת הדפים הראשונים עם פגיעת טקסט קלה. כתמים. מצב בינוני.

פריטים נוספים

שאל על פריט