מכירה 10 /
פריט 95

95 מ-

280

95

שני יומנים בכתב יד של פעיל בסוכנות היהודית - חלוקת דירות וקרקעות לגורמים שונים - יולי-אוגוסט 1949

מחיר פתיחה: $120

עמלת בית המכירות: 22%

נמכר: $500
00
ימים
00
שעות
00
דקות
00
שניות
ימים
שעות
דקות
שניות
09.03.2021, 19:00

שני יומנים בכתב יד של פעיל במחלקת הקליטה של הסוכנות היהודית בהם הוראות בדבר רישום דירות לעולים, רישום בעלות על קרקעות, גושים וחלקות, והטבות שונות למקורבים - יולי-אוגוסט 1949. מן היומן עולה הקלות המדהימה בקבלת ההחלטות באשר למסירת דירות וקרקעות לגורמים שונים, ומתן אישורים לבעלות קרקע, כשנה לאחר קום המדינה. כל דף ביומן מתוארך על בסיס יומי.

יומן על בסיס יומי, בו מפרט הכותב - פעיל בסוכנות היהודית בעל תפקיד ב'ועדת השכון', מטלות שונות באשר לשיריון דירות וקרקעות לגורמים שונים שעמדו בקשר עם הסוכנות היהודית. כך למשל אנו מוצאים: "למשפחת סלומון חלקת אדמה במושבה הגרמנית בשביל אביו", "יוסף קולר הדירה במקור חיים לא באה בחשבון בשבילם מפני שהיא רחוקה, בא בחשבון רק במושבה היוונית בקעה...", "זלצר קיבל דירה במושבה הגרמנית גוש וחלק 10/143 ומצגר שלח אותו למשרד כי יש לו הבטחה ממר גרינברג לתת לו באבו-טור כשיתחילו לשכן", "מצגר המליץ על משפחות בן ארוש מעציון ומכתובת פרטית למסור להם דירות במוסררה ולמטרה זו בקרנו אני ופיקהולץ במקום", "חלקה 56 תפוש על ידי משה יעקב חננאל, זק חננאל הביא מכתב ממחלקת הקליטה למחוז הצפון... שנאשר לו את הדירה הנ"ל שהם קיבלו באמצעות הקצין...", "נתתי אישור לדירה לכהן ישראל אשר עזב את הדירה לפני שלשה חדשים וחזר כעת לירושלים".

עוד מוצאים אנו הוראות נוספות בדבר מסירת שטחים וקרקעות: "אסולין מקסים ת"ע 28/10/1948 - שלש נפשות קיבל דירה על ידי גרינברג ופולק בסוף נובמבר במושבה הגרמנית... והוא דורש אישור...", "ד"ר כהן זיוס יצחק רופא בעין כרם גר כעת בדירה באזור א' שזה על ההר וזה קשה לחולים לגשת אליו, לכן הוא דורש דירה במקום אחר המתאימה לו שיוכל לקבל את הפצינטים, זה לא מזמן נתפנתה דירה בעין כרם ואהרון לא רצה לתת לו...", "מנדלוביץ' קיבל דירה מאתנו ועזבה ופלש לדירה אחרת וביקש אישור..." . באחד מדפי היומן תחת הכותרת 'סדר היום' מופיע: "לסדר שעולים יקבלו מאתנו אשור בשעה שהם נכנסים לגור אשר בו יפורט החדרים השרות והשכנים... הדירות שאנו נותנים אישורים לחשוב את זה על חשבוננו ולהכניס באם אנשים באים ומבקשים אישור..."

גרינברג המוזכר כמה פעמים ביומן הינו חיים גרינברג [1889-1953] - חבר הנהלת הסוכנות היהודית, מנהיגה האידאולוגי של תנועת פועלי ציון - עמד בראש הסוכנות מ 1946 ועד מותו.

ביומנים לא מצוין שם הכותב, אך על פי הסמכות הנרחבת העולה מן ההוראות המפורטות בו נראה שמדובר באחד מראשי הסוכנות היהודית.

56 עמודים כתובים. שתי מחברות יומן 20x14 ס"מ. מצב טוב.

פריטים נוספים

שאל על פריט