מכירה 16 /
פריט 63

63 מ-

233

63

אוסף תצלומים של ג'ון איוון דמיאניוק בבית המשפט בישראל בשעה שנגזר דינו למוות, ולאחר שזוכה

מחיר פתיחה: $200

עמלת בית המכירות: 22%

00
ימים
00
שעות
00
דקות
00
שניות
ימים
שעות
דקות
שניות
03.07.2022, 19:00

15 תצלומי טלפרינטר של ג'ון איוון דמיאניוק במהלך הדיונים שנערכו במשפטו בבית המשפט המחוזי בירושלים לאחר שהוסגר לישראל בשנת 1988 ונידון למוות, ובמשפט השני לאחר העטירה לבית המשפט העליון בו זוכה ב 1992-3.

בתצלומים : דמיאניוק עושה בידו סימן של צלב על גבי חזהו בחשש שהתובע הישראלי יבקש אודותיו גזר דין מוות (25 באפריל 1988), היום בו נגזר דינו למוות בשעה שפנה לקהל באמרו: "אני לא איוון האיום. אלקים הוא העד הצודק שלי, הוא יודע שאני חף מפשע" (25 באפריל 1988), תצלום מהמשפט השני בו נראה דמיאניוק שבע רצון בדיון בו דרשו עורכי דינו את שחרורו המיידי בטענה שאיננו "איוון האיום", מחליף מלים עם שוטר ישראלי (פברואר 1987), תצלום בו נראית תמונתו של דמיאניוק בשנות ה־80 לצד תצלום של 'איוון האיום' מזמן המלחמה, תצלומים נוספים של דמיאניוק באולם בית המשפט בישראל.

ג'ון איוון דמיאניוק [1920-2012] פושע המלחמה הנאצי האוקראיני דמיאניוק אשר זוהה כ"איוואן האיום", שומר ממחנה ההשמדה טרבלינקה. ג'ון איוון דמיאניוק היה אזרח ארצות הברית ממוצא אוקראיני שאזרחותו נשללה לאחר שנקבע כי שיקר בשאלון ההגירה והסתיר את שירותו ב-SS כשומר במחנות ההשמדה. לבקשת מדינת ישראל, לאחר שלילת אזרחותו בארצות הברית, דמיאניוק הוסגר אליה והועמד לדין על פי חוק לעשיית דין בנאצים ובעוזריהם, תש"י-1950 בפשעים נגד האנושות כנגד יהודים בתקופת השואה. על פי התביעה איוון האיום ביצע פשעים רבים ובאכזריות רבה, והוא היה שותף לרציחתם של מאות אלפי יהודים. הוא נהג לדחוס בכוח יהודים לתאי הגזים תוך התעללויות, ולאחר מכן הפעיל אותם. מדי פעם היה לוקח קורבנות מתאי הגזים אותם היה רוצח בעצמו בהתעללויות. בנוסף הוא הואשם בהתעללות ורצח של אסירים יהודים מקבוצות העבודה במחנה. נטען כי הוא רצח בהתעללויות אסירים שברחו מהמחנה, וגם היה מראשי המלקים של אסירים שקיבלו עונשים שונים, לעיתים עד מוות. בסעיף 76 בכתב האישום נכתב: ”בשל אכזריותו המיוחדת, כונה הנאשם "איוון האיום" - כינוי אשר בו בלבד היה הנאשם מוכר וידוע לרבים מבין אסירי מחנה ההשמדה“.
הוא הורשע בבית משפט מחוזי בישראל בשנת 1988, ונידון למוות בשל פשעיו אולם בערעור בפני בית המשפט העליון, בעקבות ראיות חדשות שגילו הסנגוריה ונציג התביעה, מיכאל שקד, הוא זוכה בשל ספקות באשר לזיהויו כ"איוואן האיום" וזאת לאחר שנמצאו ראיות המצביעות על אדם אחר, בשם איוואן מרצ'נקו, כ"איוואן האיום".

בשנת 2011 הורשע דמיאניוק על ידי בית משפט בגרמניה באשמת סיוע לרצח של כ-29 אלף איש בעת ששירת במחנה סוביבור, ונגזרו עליו חמש שנות מאסר. דמיאניוק הגיש ערעור על ההחלטה, אך מת בטרם נידון הערעור.

תצלומים בגודל זהה: 28x20 ס"מ. מצב טוב מאד.

פריטים נוספים

שאל על פריט