מכירה 21 /
פריט 110

110 מ-

250

110

דוח רשמי על פשעי הנאצים ביהודי בלגיה בזמן מלחמת העולם השנייה. בלגיה, 1947 - מהדורה ראשונה

מחיר פתיחה: $150

עמלת בית המכירות: 22%

נמכר: $900
00
ימים
00
שעות
00
דקות
00
שניות
ימים
שעות
דקות
שניות
08.05.2023, 19:00

Les crimes de guerre commis sous l'occupation de la Belgique, 1940-1945. La persécution antisémitique en Belgique -" דוח רשמי על פשעי מלחמה שבוצעו תחת כיבוש בלגיה, 1940-1945. רדיפה אנטישמית בבלגיה", הוצאת Georges Throne, לייז' [בלגיה], 1 במאי 1947 - מהדורה ראשונה. צרפתית.

סיכום מפורט של תוצאות מחקריה של ועדת חקירה בלגית רשמית שהוקמה על פי צוו של צ'ארלס נסיך בלגיה ב 15 בדצמבר 1944 על פי הוראת "יורש העצר", אשר כונתה בקצרה "הועדה לפשעי מלחמה" בנושא "הפרות של החוק הבינלאומי, חוקים ותקנות מלחמה" - הועדה חקרה את פשעי הנאצים נגד היהודים על אדמת בלגיה ובסביבתה, הכוללים הצתה, גניבה, התעללות, מעשי טבח, מחנות עינויים, רדיפת יהודים, עבודות כפייה, התקפות על מוסדות לאומיים ועוד, על פי כמה מקורות שעמדו לרשותה: פקודות הממשל הצבאי, שירות הביטחון של הגסטפו, עדים שמסרו עדויות בפני הועדה, חומרים שהתקבלו מ"מועצת האגודות היהודיות של בלגיה", ועוד.

בדוח מפורטים נתונים מספריים אודות מספר היהודים שישבו בבלגיה בשנת 1940, על פי חלוקה לערים. תיאור מפורט של האירועים שהתרחשו בבלגיה באזורים היהודים לאחר הכיבוש הגרמני, החוקים האנטישמים שהלכו והחמירו בשנת 1942. הדוח מספק מסקנות מפורטות באשר לתחבולה בה נקטו הנאצים על מנת להשתלט על יהודי בלגיה - כשפלשו הגרמנים לבלגיה לא היו בידם רשימות שמיות מפורטות אודות המשפחות היהודיות כפי שהיו בידם בפולין. לכן בשלב הראשון יצרו קשר של יחסים טובים עם ראשי הקהילות, ואפשרו לקהילות היהודיות סוג של אוטונומיה על מנת לגרום להן לשתף פעולה איתם, כשלאט לאט הידקו את טבעת החנק. באוקטובר 1940 החלו הצווים האנטישמים - ראשית איסור על השחיטה היהודית, בהמשך, חובת הרישום של בעלי העסקים היהודים והטלת איסור על מכירת עסקיהם, איסור על פתיחת חשבונות חדשים בבנקים, ובהמשך ריכוזם של כל היהודים בארבע ערים בלבד בריסל, אנטוורפן, ליאז', ושרלואה. בהמשך מפרט הדוח את הפשעים הגלויים שביצעו הנאצים לאחר שהיו ברשותם די נתונים אודות האוכלוסייה היהודית ומצבה - ביזה ושריפה של בתי כנסת, הפשיטות מאורגנות של הגסטפו בבתי היהודים החל מיולי 1942 אשר כללו בזיזת רכוש וריכוזם של היהודים להשמדה.

בחלקו השני של הדוח סקירה מפורטת על גירושם של יהודי בלגיה למחנה ברינדונק, והאופן בו טופלו - סימונם במחנה, מספרים מדוייקים, ופירוט מחריד על אסירים יהודים שהוצאו להורג בדרכים שונות - שם, אופן הרצח, תאריך וכדו'. וכן נתונים וסקירה מפורטת על מסלול גירושם של היהודים דרך העיר הבלגית מכלן להשמדה באושוויץ.

כותבי הדוח מסכמים: "כאשר בוחנים את האופן שבו בוצעו הרדיפות האנטישמיות בבלגיה, מתפלאים מהאופי השיטתי של התהליך. ההתקדמות ההגיונית של גזירות אנטישמיות, הרצף של אמצעי אכיפה שנקט קנה מידה הולך וגדל, מעידים על תכנית קודמת ושיטתית, תכנית זו התבשלה במוחם של מנהיגי גרמניה במשך שנים, היא כתובה בתנ"ך הנאצי "מיין קאמפף" אשר שרטט את "סדר העולם החדש"... הצעדים האנטישמים בבלגיה הם רק יישום אזורי של התוכנית הכללית אשר יועדה לכל יהודי אירופה, אם לא ליהודי העולם כולו...". הדוח גם משרטט את השיטה הזהה של ההשתלטות - גירוש - השמדה - בה נקטו הגרמנים בכל ארצות הכיבוש כלפי היהודים. ומונה בשמותם של המפקדים הנאצים האחראים הישירים על ההשמדה של יהדות בלגיה.

42, + [4] עמ' תצלומים. 24 ס"מ. כתמים קלים בכריכה. מצב טוב.

פריטים נוספים

שאל על פריט