מכירה 19 /
פריט 79

79 מ-

275

79

דף רשמי לבקשת כל כתבי ברוך שפינוזה - המכון הנאצי לחקר השאלה היהודית

מחיר פתיחה: $150

עמלת בית המכירות: 22%

נמכר: $200
00
ימים
00
שעות
00
דקות
00
שניות
ימים
שעות
דקות
שניות
15.02.2023, 19:00

דף רשמי של Institut der NSDAP zur Erforschung der Judenfrage - מכון המפלגה הנאצית לחקר השאלה היהודית. פרנקפורט ע"נ מיין, 23 בינואר 1942, להזמנת הספר "כל כתביו של ברוך שפינוזה" לצורך קיטלוג במכון. עדות נדירה לאופן בו פעל המכון הידוע לשמצה ביסודיות בשוד הספרים היהודיים ובניסיון לקטלגם.

בחלקו העליון של המסמך נכתב בדפוס (גרמנית): "לנציג המיוחד של גזבר הרייך להנהלת בית הספר התיכון, סניף פרנקפורט ע"נ מיין, בית אדולף היטלר". לאחר מכן מופיע בדפוס: "אני מבקש את המהדורה המיוחדת של: ומילוי בכתב יד: Alle Schriften von Benedict de Spinoza - כל כתבי ברוך שפינוזה. בשורה מתחת נכתב בדפוס: 'מטרה': והשלמה בכתב יד: Katalogisierung - 'קיטלוג'. בשורה מתחת נכתב בדפוס: Begrundung - 'סיבה': והשלמה בכתב יד: Abschluss eines zweimonatigen Einsatzes - השלמת משימה דו חודשית (או 'השלמת משימה של חודשיים'). למטה נכתב בגרמנית: "אני מבקש את אישורו של גזבר הרייך', וחתימה בדפוס ובכתב יד "הייל היטלר!".

המכון לחקר השאלה היהודית (בגרמנית: Institut zur Erforschung der Judenfrage) היה מוסד נאצי שנוסד ב-1939 על ידי אלפרד רוזנברג בפרנקפורט על המיין במטרה לשמש מקום מחקר היסטורי של היהדות והיהודים, לאחר שאלה ייכחדו על פי התכנית הנאצית השטנית של 'הפתרון הסופי', במסגרת "בית הספר הגבוה לנציונל-סוציאליזם". המכון נחנך רשמית במרץ 1941. עם הקמתו הוא החל באיסוף ספרים, כתבי יד וחומרים כתובים נוספים (אפמרה, כתבי עת, כרזות, יצירות אמנות ועוד), אותם שדדו חיילי הורמאכט הגרמני מספריות, ארכיונים ואוספים פרטיים של יהודים ברחבי הרייך. צו מ-2 באפריל 1941 מינה את רוזנברג כמפקדו של המבצע לאיסוף כל חומר הנוגע לחקר "השאלה היהודית" והעניק לו סמכות להפקיע כל "רכוש יהודי ללא בעלים", בפרט אוספי ספרים גדולים מכל רחבי העולם. רוזנברג הפעיל ארגון סוכנים שעסק בשוד של ספריות שלמות ובהן ספרי קודש וספרים עבריים נדירים מכל המדינות שהיו תחת הכיבוש הנאצי. רוב הספרים הגיעו למכון בפרנקפורט, אך רבים אחרים נמכרו או אבדו באמצעו של התהליך. בין הספריות שנשדדו ואוספיהן אוחסנו במכון, ספריית כל ישראל חברים בפריז, אוסף משפחת רוטשילד, ספריית רוזנטליאנה מאמסטרדם ואחרות. בסך הכל אוחסנו במכון כחצי מיליון ספרים, רק כעשירית מהחומר קוטלגה. בעקבות הפצצות בעלות הברית על פרנקפורט, הוחלט להעביר את רוב אוסף הספרים למקום בטוח יותר בעיר הונגן שליד גיסן. המכון פרסם כתב עת בשם Der Weltkampf. Monatsschrift für Weltpolitik, völkische Kultur und die Judenfrage aller Länder (המאבק העולמי: ירחון של הפוליטיקה העולמית, תרבות אתנית והשאלה היהודית בכל המדינות), בו פורסמו "מחקרים" גזעניים ואנטישמים. כמו כן ארגן המכון תערוכות בעלות אופי תעמולתי כגון "היהודי וצרפת". לאחר השואה נתגלו רוב ספרי המכון בהנגן על ידי יחידת ה MFA&A של צבא ארצות הברית. הם העבירו את הספרים למחסן באופנבך הסמוכה לפרנקפורט. הצבא השקיע מאמצים רבים בהחזרת הספרים לבעליהם החוקיים.

[1] דף. 30x22 ס"מ. מצב טוב.

פריטים נוספים

שאל על פריט