מכירה 19 /
פריט 112

112 מ-

275

112

העם נגד הנאציזם - פרסום נדיר בעיצומם של משפטי נירנברג - פברואר 1946 - העותק של השופט משה לנדוי

מחיר פתיחה: $250

עמלת בית המכירות: 22%

נמכר: $340
00
ימים
00
שעות
00
דקות
00
שניות
ימים
שעות
דקות
שניות
15.02.2023, 19:00

THE PEOPLE VS NAZISM - Special Supplement INFORMATION BULLETIN reproduced by Information and Education HQ USFET APO 757 US ARMY February 1946 - העם נגד הנאציזם - עלון מידע מיוחד משוכפל על ידי מטה מידע וחינוך USFET APO 757 של צבא ארה"ב ובו התמליל המלא של נאום הפתיחה של השופט רוברט ג'קסון במשפטי נירנברג, פברואר 1946 - חוברת נדירה שיצאה עוד בזמן הדיונים בבית המשפט כמה חודשים לפני שנגזר דינם של הנאשמים למוות. העותק של השופט משה לנדוי אשר שימש אב בית הדין במשפט אייכמן, עם חתימת ידו בעמוד השער.

"לפתוח את המשפט הראשון בהיסטוריה על פשעים נגד השלום העולמי זוהי אחריות כבידה..." - התמליל המלא של נאום הפתיחה ההיסטורי של התובע הראשי של ארצות הברית בבית הדין הצבאי הבינלאומי, השופט רוברט ג'קסון במשפטי נירנברג שנפתחו בגרמניה בנובמבר 1945, במשפט הראשי אשר התנהל נגד 22 העומדים בראש המפלגה הנאצית האחראים על תכנית ההשמדה של העם היהודי, אשר חלקם נידונו למוות בסופו. בשני העמודים הראשונים והאחרונים, תצלומים מחרידים של גופות היהודים שנספו בשואה.

נאומי הפתיחה של ג'קסון בפני בית הדין אשר בפעם הראשונה הטיחו בפני פושעי המלחמה הנאצים את פשעיהם הנוראים, זכו לפרסום עולמי רב, והם נחשבים עד היום לנאומים המפורסמים והמשפיעים ביותר במאה ה־20, עד כדי כך שאפילו אלברט שפר, שר החימוש והייצור המלחמתי של גרמניה הנאצית שהיה אף הוא אחד הנתבעים, אמר: "המשפט החל עם נאום פתיחה הרסני של התובע האמריקאי הראשי, השופט רוברט ה. ג'קסון...".
הייתה זו הפעם הראשונה שבה התכנסה סמכות שיפוט אוניברסלית לשפוט פושעי מלחמה. החלק המרכזי בנאום היה "פשעים נגד היהודים" אותו פתח ג'קסון במלים: "הפשעים הנוראים והרבים ביותר שתכננו ובוצעו על ידי הנאצים היו אלה נגד היהודים...", תוך שהוא מגולל את הפשעים הבלתי נתפסים נגד היהודים שביצע כל אחד מהנאשמים הנאצים היושבים מולו, ומוכיח את הכוונה הברורה שעמדה בראש מעייניהם - השמדת העם היהודי.

משה לַנְדוי [1912-2011] שופט בית המשפט העליון בין השנים 1982–1953 ונשיאו החמישי. מחברי ועדת אגרנט, אב בית הדין במשפט אייכמן. השופט אשר גזר מוות בתלייה על הפושע הנאצי אדולף אייכמן, והטביע את חותמו במשפט ההיסטורי והחשוב ביותר של העם היהודי. עדים שהופיעו מולו במהלך משפט אייכמן, סיפרו על שופט שגרם להם לספר את סיפורי הזוועות שעברו. "הוא שאל את העדים שאלות פרובוקטיביות מתוך מטרה ברורה להוצאת האמת לאור, לגרום לעדים לדבר ולספר את סיפורי הזוועות שעברו בגטאות", סיפר מרדכי אנסבכר, שהעיד במשפט אייכמן ב-12 במאי 1961. נשיא בית המשפט העליון לשעבר, מאיר שמגר, ספד ללנדוי בפטירתו "משפט אייכמן הוא נקודה שביטאה את גדולתו של מי שהיה מוכן לשמש בתפקיד שדרש סבלנות, סובלנות ותבונה, למרות התמונה הנוראה שהתגוללה לנגד עיניו. הצורה בה ניהל את המשפט הייתה למופת". באופן סמלי נפטר לנדוי בערב יום השואה ב-1 במאי 2011.

חוברת נדירה ביותר. איננה מופיע בספריה הלאומית. בקטלוג הספריות העולמי world cat שלושה עותקים בלבד בספריות בארצות הברית.

44 [2] עמ'. 26 ס"מ. מצב טוב.

פריטים נוספים

שאל על פריט