מכירה 20 /
פריט 227

227 מ-

236

227

יסודי הדעת - ורשה תרצ"ה - מהדורה ראשונה עם הקדשת המחבר המשגיח רבי משה רוזינשטיין

מחיר פתיחה: $120

עמלת בית המכירות: 22%

00
ימים
00
שעות
00
דקות
00
שניות
ימים
שעות
דקות
שניות
19.04.2023, 19:00

ספר יסודי הדעת מאת רבי משה רוזינשטיין, ורשה תרצ"ה [1935] - מהדורה ראשונה. בדף השער הקדשה בכתב ידו וחתימתו של המחבר משגיח דישיבת לומז'ה רבי משה רוזנשטיין. 'לזכרון עולם אני שולח ספרנו היקר להו"כ ידידי ואהובי הבחור היקר והנחמד, מופלג ומשכיל מר מרדכי דאלאוויץ נ"י ידידי ואהובי לנצח, משה ראזענשטיין (משגיח בישיבה הק' בלומז'ה)'.

ספרו 'יסודי הדעת' מספרי היסוד של תנועת המוסר - "מוקדש לצעירי בני עמנו היקרים הלומדים בישבות הק' לישר דעותיהם וארחותיהם". בצאת הספר לאור התעוררה שערורייה זוטא לאחר שבקטע מסוים בספר נראה שחלק הרב רוזנשטיין על דברי הרמב"ם בהלכות יסודי התורה בהם כתב הרמב"ם כי בני ישראל האמינו במשה לא מכח האותות שעשה, אלא מכח מעמד הר סיני בלבד. בהוצאה הבאה של הספר מיהר המשגיח לתקן את הדברים והבהיר כי למעשה נתכוון רק לפרש את כוונתו האמתית של הרמב"ם. בעותק שלפנינו מופיעות שתי מחיקות בארבע מלים בתוך הקטע העוסק בדברי הרמב"ם הנ"ל בעמ' כ', יתכן והמחיקות נעשו על ידי רבי משה רוזינשטיין עצמו.

הגאון רבי משה רוזנשטיין [תרמ"א - תש"א 1881-1941] בנעוריו למד בישיבת טלז בשעה שתנועת המוסר עדיין לא היתה חלק מסדרי הלימוד של הישיבה. כאשר פגש בגאון הקדוש רבי ירוחם ממיר, שלמד אז בישיבת קלם, הלה שכנע אותו לבוא ללמוד שם. שם החל רבי משה את דרכו בלימוד המוסר. מאוחר יותר למד בכולל האברכים של ישיבת ראדין, בראשות החפץ חיים. ב-1912, התמנה למשגיח בישיבת לומז'ה ובה פעל עד אחרית ימיו. בתקופת כהונתו כמשגיח שגשגה הישיבה וגדלה. רבי משה רוזנשטיין נודע בהליכותיו בדרכי הסגפנות והפרישות - ונהג לבלות כמעט את כל ימות השבוע בישיבה, ורק בסעודות השבת נמצא בביתו. רבים מן התלמידים בלומז'ה באו מפולין והיו מבתים חסידיים. תחילה קשה היה להם להסתגל לדרך המוסר, אך רבים מהם "התקשרו אליו בעבותות אהבה והערצה נפשית רבה מאוד", כעדות אחד מתלמידיו, ואף קלטו את השפעתו.

סו עמ', 22 ס"מ. דף הפרוזץ מנותק. פינת הכריכה העליונה נחתכה וחוזקה בדבק. מצב טוב.

פריטים נוספים

שאל על פריט