מכירה 23 /
פריט 65

65 מ-

250

65

מדע התורשה ותורת הגזע – ספר לימוד אנטישמי לתלמידי בית-ספר - לוחות לימוד צבעוניים. שטוטגרט 1938

מחיר פתיחה: $300

עמלת בית המכירות: 23%

נמכר: $360
00
ימים
00
שעות
00
דקות
00
שניות
ימים
שעות
דקות
שניות
02.12.2023, 19:00

Erblehre, Abstammungs- und Rassenkunde und Rassenkunde in bildlicher Darstellung von Alfred Vogel - התורשה, מדע היוחסין והגזע, ייצוג חזותי, טקסט מאת אלפרד פוגל, איורים מאת Eberhard Brauchle, הוצאת Verlag für nationale Literatur Gebr. Rath - לוחות לימוד של תורת הגזע לבתי הספר, שטוטגרט 1938/1939.

כרך לוחות קרטון גדולים המציגים בציורים, תרשימים, ותצלומים את תורת הגזע הנאצית - עליונות הגזע הארי, וסכנת הגזעים ה"נחותים" - מלווה בהסברים "מדעיים" עבור תלמידי התיכון בגרמניה הנאצית. הלוחות שלפנינו יצאו כחומר השלמה נלווה לספר הלימוד שכתב באותו נושא "Erblehre und Rassenkunde für die Grund- und Hauptschule". הלוחות נחלקים לשתי קבוצות: החלק הראשון עוסק בחוקי התורשה אשר הציג הביולוג גרגור מנדל (Gregor Mendel, 1822-1884) במחקריו. בלוחות אלו ציורים ותרשימים המציגים ניסויים ומחקרים גנטיים שונים בצמחים. הקבוצה השנייה עוסקת בחקר התורשה ובתורת הגזע. בעזרת ציורים, תרשימים, תצלומים ועוד, מוצגת בלוחות אלו התאוריה האנטישמית הגזענית של עליונות הגזע הארי ונחיתות הגזעים האחרים.

הלוחות הראשונים עוברים מהסברת התוצרים שנוצרים מהכלאה של צמחים באמצעות תרשימים ואיורים בצבע, וממשיך את האנלוגיה להכלאה של גזעים שונים בבני האדם, כאשר הורים "חולים" מייצרים ילדים "חולים", ומראה את התוצאות הקשות של בעלי תכונות אופי "לא רצויות" שהזדווגו על בעלי תכונות אופי "טובות". התרשימים מציגים את חלוקת התאים בצומח והעברת החומר הגנטי האיכותי על ידי הכלאה עם מיני צמחים איכותיים, לעומת התוצר הפגום אשר הורכב מחומר גנטי פגום. ובאנלוגיה להעברת החומר הגנטי לבני אדם הלוחות מדגימים כיצד הפגמים הפיסיים לצד הפגמים הנפשיים עוברים מהאבות לצאצאים, ומדגימים את האופן בו עוברות מחלות תורשתיות, את ההשפעה הגנטית לפי תחומי אזורים, ועוד.

בחלק השני כמסקנה מהיסודות אשר הונחו בחלק הראשון, עוסקים הלוחות בטבעו הנחות של היהודי מבחינה גזעית. תחת הכותרת "העם הגרמני והיהודים" הכותב מתאר את התכונות הגנטיות של מה שהוא מכנה "תת הגזע" של היהודי, תרבות מנוונת, מוסר פגום, אהבה לכסף, המזימה להשתלט על העולם, והסכנה של חילול הגזע "העליון" הארי. בתחתית חלק מהלוחות מופיעים ציטוטים ומשפטים המשקפים את העקרונות הגזעניים והאנטישמיים של המפלגה הנאצית. בניסיון להטמיע את חוקי הגזע כאמת מדעית טוען הוא את הטענה האבסורדית כי מ דע התורשה המוצג כאן מקובל גם על היהודים עצמם - תחת הכותרת: "המופיליה ביהדות" מוצג בלוח 26 תרשים הקובע כי גם על פי היהדות אסור לבצע ברית מילה לילד ששניים מאחיו מתו במהלך ביצוע ברית המילה, ומסיק מכאן שהיהדות מכירה בחוקי התורשה כפי שהם מוצגים כאן. בהמשך מוצגים בכמה לוחות תרשימים המתארים את הירידה בילודה הגרמנית, אפיון של מחלות תורשתיות בקרב העם הגרמני, השפעות שליליות של ערוב הגזע הארי עם גזעים נחותים, והדגמה כיצד העיקרון של "החזק שורד" בצמחים מגולם גם בגזעים האנושיים, והגעה למסקנה כי רק באמצעות עיקור ניתן להעלים את המחלות התורשתיות שפשטו בעם הגרמני, וקידום משפחות בעלות דם טהור, תוך קביעה כי: "ב 1933 הגיעה הירידה בשיעורי הילודה לשפל... תפיסת העולם הנאצית מחנכת מחדש את העם הגרמני לתחושת חובה במובן של שמירה על פוריות העם". בהקשר זה מופיע לוח תחת הכותרת: "קידום משפחות העם" המציג את המשפחה הגרמנית הטהורה ואת האופן בו יש לשמר אותה. לוח אחר נועד לעודד את הילודה הגרמנית תחת הכותרת: "גרמניה חייבת להיות שוב מדינת ילדים".

בהמשך מופיעים כמה לוחות העוסקים בתכונות התורשתיות הנפוצות הזהות בין הקופים לבני אדם, בניסיון להוכיח את עקרונות תורת הגזע - עליונותו של הגזע הארי ונחיתות הגזע היהודי, ואזהרה מפני עירוב הגזעים. בהקשר זה כותב העורך: "לימוד קופים בכיתה אסור לעולם להיות מטרה בפני עצמה. זהו האמצעי שבאמצעותו מעוררים תודעה גזעית והבנה לצעדים של המדינה לקידום גזע בנוער הגרמני... התלמיד חייב להיות משוכנע עמוקות שתפיסת העולם הנאצית עם דגש על רעיון הירושה והעידון מראה את הדרך הנכונה היחידה לשמר את הגזע שלנו... הכוח המניע של השקפות העולם הלא טבעיות הוא היהודי... הפיהרר זיהה סכנה זו המאיימת על הגזע שלנו ולכן חשף את היהודים כאויב התמותה שלנו בפני הציבור העולמי בעצרת המפלגה הנאצית ב 1936... משימת ההוראה חייבת להיות אפוא להראות את היהודי במהותו ולהציג את הסתירה שבין הגבר הגרמני לבין היהודי, כך שגם הדורות הבאים יוכלו למנוע את הסכנה הממשמשת ובאה של ריקבון גזעני שלנו...".

לוחות: 40x30 ס"מ. נתונים בעטיפת הקרטון והבד המקורית. 53 לוחות (מתוך 78 במקור). לוחות: 10-15, 17-27, 29-44, 46 - 58, 60-64, 75. קרעים קלים בשדרה, הלוחות במצב טוב מאד.

פריטים נוספים

מחיר פתיחה: $150

מחיר פתיחה: $150

נמכר ב: $260

שאל על פריט