מכירה 24 /
פריט 156

156 מ-

256

156

ספסל העינויים של ברנדונק - שיר אבל מודפס לקראת סוף המלחמה

מחיר פתיחה: $120

עמלת בית המכירות: 23%

נמכר: $180
00
ימים
00
שעות
00
דקות
00
שניות
ימים
שעות
דקות
שניות
29.01.2024, 07:00

דף בודד - שיר אבל ונקמה בנאצים על האסירים המעונים ועל הנספים במחנה ברנדונק הודפס ב 26 באפריל 1945 שבועיים לפני סוף מלחמת העולם השנייה. הולנדית.

Lied over de Folterbank van Breendonk Waar de menschen gefolterd worden tot de dood שיר על "ספסל העינויים של ברנדונק שבו אנשים מעונים למוות". השיר מתאר את האסירים הבלגים שנתפסו על ידי האס אס ונלקחו על ידם למחנה: "גסטפו מה עשית?... תחת האס אס כפית אותם לספסל העינויים...אתה לא תימלט מעונש, על מה שעוללת כל אירופה מבקשת עונש מוות עבורך". השיר מתאר את העינויים במחנות, מכות אגרוף, "המכות והאגרופים היו ארוחת הבוקר והצהריים של האסירים שחטפו מידי האס אס". בהמשך מתואר הסבל של האימהות הרואות את "בעלות הברית שכבר כאן" לקראת סוף המלחמה אך בניהם נרצחו, ולבסוף קריאה לרדוף את הנאצים הבורחים מארץ מולדתם ומסתתרים מגורלם "הם לא יוכלו לברוח מהפשע שביצעו".

בזמן הכיבוש הגרמני בבלגיה במלחמת העולם השנייה שמש ברנדונק כמחנה מעצר, שבו נכלאו גם יהודים מקהילת בלגיה. האסירים שהו במבצר בממוצע כשלושה חודשים לפני שנשלחו למחנות ריכוז בגרמניה, אוסטריה ופולין. הם סבלו מתנאי חיים קשים, הרעבה, מניעת טיפול רפואי ויחס אכזרי מצד סגל המחנה, והם הועבדו בעבודות כפייה; הגרמנים גם קיימו במבצר חקירות, עינויים והוצאות להורג בתלייה. במחנה נחקרו אסירים 'פוליטים' שונים תחת עינויים קשים. המפקד הגרמני הראשון של המבצר, פיליפ שמיט, הועמד לדין בבלגיה ב-1949, הורשע, נדון למוות והוצא להורג ב-1950.

[1] דף. 22x15 ס"מ. סימני קיפול קלים. מצב טוב מאד.

פריטים נוספים

שאל על פריט