מכירה 23 /
פריט 136

136 מ-

250

136

עדות נדירה של אסירה במחנה הריכוז הפאשיסטי באי ראב שבקרואטיה

מחיר פתיחה: $200

עמלת בית המכירות: 23%

נמכר: $300
00
ימים
00
שעות
00
דקות
00
שניות
ימים
שעות
דקות
שניות
02.12.2023, 19:00

RAB מאת אסירת המחנה Manica Komanova - עדות מוקדמת של אסירה לשעבר במחנה הריכוז שהקימו האיטלקים באי ראב. פורסם בתום המלחמה ב 1946. איורים מאת Joze kos, הוצאת sv. mohorja . סלובנית. נדיר.

עדותה של אסירה סלובנית שגורשה לאי ראב שבקרואטיה תחת שלטון איטליה הפשיסטית במלחמת העולם השנייה. לפנינו אחת העדויות היחידות שפורסמו מיד לאחר המלחמה על אודות מחנה הריכוז שבאי ראב. מניקה נלקחה למחנה ללא כל הסבר מצד הפאשיסטים שעצרו אותה ושהתה בו בתקופה של כשנתיים. בעדותה היא מספרת על נשים שפגשה במחנה שאבדו את כל בני משפחתם, על התנאים במחנה של עשרות מקרי מוות שהיתה עדה להם (שיעור התמותה השנתי במחנה היה גבוה משעור התמותה בבוכנוואלד!), על הקור העז באהלים בהם שכנו את האסירים, השינה בין חולדות שורצות, וניסיון ההישרדות היומיומי, על מחלת הדזינטריה אשר השתוללה במחנה, ועל הפחד של האסירים שלא ידעו מה ילד יום. סלובנים וקרואטים, שרבים מהם היו נשים וילדים, כולל נשים בהריון ויילודים, סבלו מקור ורעב באוהלים פתוחים, מוקפים בגדר תיל ובמגדלי שמירה. בשיאו היו בו עד 15,000 עצירים.
בהגיעה למחנה נאמר לה על ידי אחת האסירות באופן בהול שעליה להחביא את הכסף שברשותה משום שהפשיסטים יקחו לה את כל הכסף וימירו אותו בתלושים חסרי ערך לחלוטין, חבילות שנשלחו למחנה נעלמו תדיר, וילדים הופרדו מהוריהם. בעדותה המפורטת היא מאריכה לתאר סצינות קשות של חיי היומיום במחנה אשר נשמעו לראשונה מאדם שהיה בעצמו בראב. מניקה נשארה במחנה עד שחרורו עם כניעת הכוחות האיטלקים. שערי המחנה נפתחו לרווחה הקצינים האיטלקים פורקו מנשקם וקולונל המחנה הוצא להורג על ידי האסירים עצמם. בפתח הספר תצלום של מניקה נושאת את מטלטליה בשק שעל גבה.

במהלך מלחמת העולם השנייה כבשה איטליה הפשיסטית את האי באפריל 1941, וב-7 ביולי 1942 הקימה בכפר קמפור (Kampor) מחנה ריכוז לתושבים הסלאבים והיהודים של אזורי הכיבוש בקרואטיה ובסלובניה, שנודע בשם "מחנה ריכוז לאסירי מלחמה אזרחים - ארבה" (Campo di concentramento per internati civili di Guerra – Arbe). כאלפיים אסירים מתוך כלל האסירים בו היו יהודים. ביולי 1943, לאחר נפילת המשטר הפשיסטי באיטליה, נסגר המחנה, אך חלק מהאסירים היהודים שנותרו גורשו על ידי הכוחות הגרמניים למחנה ההשמדה באושוויץ. בסתיו 1943 חילצו פרטיזנים יוגוסלביים, בראשות המפלגה הקומוניסטית של יוגוסלביה, כ-2,500 יהודים מהאי. כ-245 מהאסירים היהודים של המחנה הצטרפו לחטיבה של הדיוויזיה ה-24 של צבא השחרור העממי ויחידות הפרטיזנים של יוגוסלביה, ויצרו את גדוד הראב, אם כי בסופו של דבר פוזרו בין יחידות פרטיזניות אחרות.

78 [1] עמ'. סדקים בכריכה. מצב טוב.

פריטים נוספים

מחיר פתיחה: $150

שאל על פריט