מכירה 25 /
פריט 60

60 מ-

271

60

איש התמונה מזיזנהאוזן - פרסום מוקדם בגרמניה על פסלוני השולחן הזיזנהאוזן - מפסלוני השולחן האנטישמים הראשונים שנעשו אי פעם

מחיר פתיחה: $150

עמלת בית המכירות: 23%

נמכר: $150
00
ימים
00
שעות
00
דקות
00
שניות
ימים
שעות
דקות
שניות
08.04.2024, 19:00

Der Bildermann von Zizenhausen - "איש התמונה מזיזנהאוזן" מאת Wilhelm Fraenger הוצאת Erlenbach-ציריך ולייפציג 1922 - מהדורה ראשונה. עם 109 תמונות מתוכן ששה בצבע. פרסום מוקדם על פיסלוני הזיזנהאוזן - מפסלוני השולחן האנטישמים הראשונים שנעשו עוד במאה ה־18. גרמנית.

פרסום מוקדם על פסלוני הטרקוטות - הזיזנהאוזן. פסלוני שולחן העשויים מחימר וגבס בעבודת רקוע - יצירת אמנות שהחלה באנטון סוהן במאה ה־18 והמשיכה בקאלוט ובוילי, גרנדוויל וטרוויס, והשוויצרים גוטפריד מיינד והרונימוס האס במאה ה־19. בספר סקירה היסטורית נרחבת על האופן בו החלה אמנות הזיזנהאוזן והתפתחות הסגנון שלה במשך השנים, עם עשרות דוגמאות מצולמות של פסלוני השולחן, מרביתן מעשה ידי אנטון סוהן חלוץ התחום. היצירה הקיפה את מגוון תחומי החיים. האמנים פיסלו סצינות אנשים ולבוש מהמעמד הבינוני, סצינות אצולה ומסחר, וכשהדבר נגע ליהודים נעשו פיסלונים אנטישמים במגוון צורות אשר תיעדו את הלך הרוח הרווח כלפי היהודים - היהודים המלווים בריבית, היהודי הסוחר הגנב ועוד (ראה גם להלן). בספר, שהוא למעשה סקירה היסטורית ראשונה על פסלוני הזיזנהאוזן מוצגות בין היתר יצירות Zizenhausen האנטישמיות, וכפי שמתאר הכותב: "הקריקטורה האנטישמית התפתחה במהירות בין 1830 ל 1850. בכל דרום מערב גרמניה התעוררה מרירות עמוקה בקרב הבורגנים הקטנים ובעיקר בחוגי החקלאות נגד המתווך היהודי, לו נאלצו לשלם ריבית סחטנית... צצה ספרות שנאה משתוללת נגד היהודים, ובמהלך שנות הדיכוי הארוכות הופיעו בעיתונים הפופולריים הקריקטורות המפחידות ביותר נגד ריבית חובה...הדבר השפיע באופן ישיר על יצירות הזיזנהאוזן".

פיגורות הזיזנהאוזן החלו עם עבודותיו של אנטון סוהן (1769-1841) לאחר שהחל לייצר את פסלוני הטרקוטה שנקראו על שם המפעל שלו שהיה ממוקם בזיזנהאוזן - דרום באדן. בשנת 1799 הפכו דמויות הזיזנהאוזן לפופולריות במיוחד ומלאו את הויטרינות והמזנונים של סלוני המעמד הבינוני. ב"קטלוג הדמויות" שיצא ב 1835 מופיעה הערה: "דמויות אלה משמשות כקישוטי חדרים אטרקטיבים במיוחד, על שולחנות כתיבה, ארונות, תנורים, וכדו'". הפופולריות של הזיזנהאוזן התבססה על העובדה שהדמויות התייחסו בצורה הומוריסטית ונוסטלגית למוזרויות ולחולשות האנשים מהמעמד הבינוני. כשהדבר נגע ליהודים הם מופיעים כעם מוזר המהווה חלק מהחברה החקלאית, כשהדעה הקדומה כי אין לסמוך על אמונם של היהודים כסוחרים בולטת בפיגורות השונות. עד מהרה הופיעו פיגורות בצורת יהודים מנהלים משא ומתן על עז, סוחרי בקר יהודים מנסים למכור פרה לגוי, "הגולוצ'בים" - משפחה יהודית עם שקי הכסף והכיתוב הלעגני: "תמיד לחיות ביושר ובנאמנות", יהודים מנסים לרמות במשרד המכס השוויצרי, סוחר יהודי ואשת שוק, משפחה יהודית לקראת שבת, ועוד רבים.

ראה גם קטלוג החפצים אנטישמים מאוסף פינקלשטיין Antijudicher Nippes und populare Judenbilder עמ' 22-27.

53 [3] עמ' + 40 לוחות תצלומים. 25 ס"מ. מדבקה מקורית של חנות הספרים Max Steinebach במינכן. מצב טוב מאד.

פריטים נוספים

שאל על פריט