מכירה 21 /
פריט 127

127 מ-

250

127

זכרונות מחנות המוות - פרסום נדיר - פריז 1945. עותק מוקדש בידי לוחם ההתנגדות הנודע מרסל פול

מחיר פתיחה: $200

עמלת בית המכירות: 22%

נמכר: $260
00
ימים
00
שעות
00
דקות
00
שניות
ימים
שעות
דקות
שניות
08.05.2023, 19:00

SOUVENIR des CAMPS DE LA MORT - זכרונות מחנות המוות - עדויות של אסירים לשעבר במחנות המוות הנאצים, הוצאת FEDERATION NATIONALE DES DEPORTES ET INTERNES RESISTANTS PATRIOTES - הפדרציה הלאומית של מגורשים וחניכים המועמדים לפטריוטים, פריז 1945. הקדמה מאת לוחם ההתנגדות והשר הצרפתי מרסל פול - עותק עם הקדשה של מרסל פול בעמוד השער.

ארבע עדויות של אסירים לשעבר במחנות המוות. בהקדמתו מציין פול את החובה לזכור כל הזמן מהו הפאשיזם ומה היו תוצאותיו הנוראות. העדות הראשונה נמסרה על ידי צלמת עיתונות, חברת תנועת ההתנגדות הצרפתית בזמן מלחמת העולם השנייה, ואסירת אושוויץ לשעבר מארי - קלוד ואיאן קוטורייה המתארת לפרטים את הסבל הנורא והזוועות שעברה באושוויץ, ואת התעללות הנאצים ביהודים במחנה (קוטורייה העידה במשפטי נירנברג. ראה גם מכירת דיינסטי מס' 20 פריט 103). מופיע קטע מאת האסיר לשעבר J. Najac, וכן עדות של אסיר לשעבר במחנה בוכנוואלד, המתאר את סוגי העונשים במחנה, ואת היחס המשפיל אשר הופנה כלפי היהודים. כמו כן תחת הכותרת TRANSPORT - גירוש, מתעד האסיר לשעבר מוריס גאסטון את הגעתה של קבוצת מגורשים לבוכנוואלד והוצאתם להורג. וכן מופיעה עדות על עבודות הכפייה בדכאו מאת האסיר לשעבר "ריצ'ארד". החוברת מסיימת בשיר שהקדיש - ליאון רוז לידידו מוריס, תחת הכותרת "אומץ" - הוא מונה את שבחיו ומודה לו על שהציל את חייו.

מרסל פול [1900-1982] מלוחמי ההתנגדות המפורסמים בזכות אינספור מעשי ההצלה ההירואים שביצע בזמן מלחמת העולם השנייה. פול החל את דרכו כפוליטיקאי פעיל במפלגה הקומוניסטית הצרפתית בשנות ה-20. במלחמת העולם השנייה גויס לצבא הצרפתי, נפל בשבי הנאצים אך הצליח להימלט וברח לאנגליה. בנובמבר 1940 חזר לפריז ועמד בראש אירגון המורדים SPFciale אשר היה אחראי לניסיון חיסול של הרמן גרינג שנכשל. בנובמבר 1941 הוא נעצר שנית בידי הנאצים, ועונה בתחנת המשטרה של סן דניס, נלקח לקומפיין, ולאחר מכן למחנות הריכוז אושוויץ ולבוכנוואלד. בבוכנוואלד הוא היה שותף למרד האסירים באפריל 1945. בשנותיו במחנות הציל חייהם של אסירים רבים, ולאחר המלחמה התקבל בכבוד גדול בחגיגות שחרור המחנות. לאחר שחרור צרפת הפך לשר לייצור תעשייתי של ממשלת הביניים בפיקודו של שארל דה גול.

חוברת נדירה ולא ידועה. לא מצאנו אותה בשום רשומה ביבליוגרפית שהיא, פורסמה מיד לאחר המלחמה במסגרת המאמצים להוציא לאור כל בדל עדות שנתקבל מאסירים שיכלו לתאר את הזוועות שעברו. איננה מופיעה בקטלוג הספריות העולמי world cat.

[15] 1 עמ'. 21 ס"מ. שער מעטפת. מצב טוב מאד.

פריטים נוספים

מחיר פתיחה: $150

שאל על פריט