מכירה 25 /
פריט 56

56 מ-

271

56

מלחמת הבורים - כרזה אנטישמית - היהודים מרווחים הון מהמלחמה. דרזדן, 1902

מחיר פתיחה: $200

עמלת בית המכירות: 23%

נמכר: $260
00
ימים
00
שעות
00
דקות
00
שניות
ימים
שעות
דקות
שניות
08.04.2024, 19:00

"מלחמת הבורים" - כרזה אנטישמית מסדרת Politischer Bilderbogen - סצינת מלחמה בין האימפריה הבריטית והלוחמים הגרמנים, כאשר האיכרים הפרוטסטנטים, שמוצאם בהולנד, צרפת וגרמניה, נופלים בקרב, ולעומתם היהודים המנצלים את המצב, שמחים במלחמה והמרווחים היחידים ממנה - נראים בצד ימין עתים על שקי הכסף ונושאים אותם על גביהם אל בית הבורסה. טקסט אנטישמי קשה אודות היהודים מופיע בגב הכרזה. דרזדן, 1902.

בגב הכרזה טקסט אנטישמי ארוך בטענה כי היהודים מנצלים את מלחמת הבורים על מנת לגרוף רווחים כספיים על חשבון הצדדים הלוחמים - "מעולם על פני כדור הארץ לא התנהלה מלחמה מגעילה מזו נגד הבורים. התמונה שלנו מראה במבט ראשון מיהם המסיתים האמיתיים של המלחמה האומללה הזו - היהודים... כמה עיתונים לא מכנים מלחמה זו בשם "מלחמת הבורים", אלא בשם "מלחמת היהודים"... אם יש משהו מחריד בעולם שיכול להפוך את הלב של כל אדם בריא, זהו הריקוד היהודי המגעיל הזה על קברם של גברים גרמנים...". כותב הטקסט טוען כי למרות שאנגליה היתה רוצה לעצור את המלחמה, היהודים הם אלה שמונעים ממנה לעשות זאת משום שהם מרווחים הון עתק כתוצאה מהמשך המלחמה, ומכישלון הבורים. הכותב טוען כי אם ינצחו הבורים במלחמה בתי הכנסת היהודים יסגרו לצמיתות, וזאת סיבה נוספת לכך שהיהודים תומכים בהמשך המלחמה לטובת האימפריה הבריטית. הטקסט האנטישמי ממשיך ומאריך על "אופיה השטני של היהדות", וטוען שרדיפת הממון של היהודים נטועה עמוק בדת היהודית.

מחירה של מלחמת הבורים הן לבריטים והן לבורים היה גבוה מאד. מספר המתים הכולל במהלך שלוש שנות המלחמה שפרצה בשלהי המאה ה־19 מוערך בכ-75,000 איש, רובם אזרחים בלתי מעורבים בלחימה. מיותר לציין כי ליהודים לא היתה כל השפעה על הצדדים הלוחמים, והכרזה שלפנינו היא עוד עדות לאנטישמיות המוקדמת בגרמניה שלא התעניינה כלל בעובדות, אלא בהאשמה ובהכפשה של היהודים כל אימת שניתן.

סדרת הכרזות האנטישמיות Politischer Bilderbogen ראתה אור בין השנים 1892-1902. הסדרה יצאה בעילום שם, אך המחבר זוהה בוודאות על ידי בני דורו כמשורר והסופר העממי Max Bewer. הרוח הגבית אשר הביאה לרעיון להוציא את הסדרה, היתה ספרו של וילהלם מאר: "Der Sieg des Judenthums über das Germanenthum" - "ניצחון היהדות על הגרמאניות" 1879 - מאר, סופר גרמני אנטישמי, טען בספרו כי היהודים מהווים את האיום הגדול ביותר על התרבות והחברה הגרמנית. הוא הציג את הרעיון שהיהודים והגרמנים נטועים במאבק מתמשך שיסודו גזעי, וכי היהודים מנצחים במאבק זה. הוא טען כי האמנציפציה היהודית הנובעת מן הליברליזם הגרמני, מאפשרת ליהודים לשלוט בכספים ובכלכלה בגרמניה. יתר על כן, מאחר שבין הגזע היהודי לגזע הגרמני יש הבדל עמוק, טמיעה של היהודים אינה אפשרית. הגזעים יאלצו להילחם עד להיכחדותו של אחד הגזעים. ניצחון יהודי יביא לסופו של העם הגרמני (finis Germaniae). ספרו סייע להפיכת רעיון האנטישמיות לפופולרי בגרמניה.

גודל: 65x50 ס"מ. סימני קיפול. חיזוקים בהדבקות נייר מאחור. קמטים קלים. מצב טוב.

פריטים נוספים

שאל על פריט