מכירה 21 /
פריט 97

97 מ-

250

97

חוברת מוקדמת של תצלומים ממחנות המוות. פריז, 1945

מחיר פתיחה: $250

עמלת בית המכירות: 22%

נמכר: $600
00
ימים
00
שעות
00
דקות
00
שניות
ימים
שעות
דקות
שניות
08.05.2023, 19:00

"Buchenwald, Landsberg, Nordhausen, Dachau, Belsen, Ordruf" - חוברת תצלומים מוקדמת שיצאה על ידי סוכנות הצילום אשר נכחה במחנות בשעת השחרור. הוצאת OBJECTIF פריז, 1945.

חוברת מצמררת ונדירה המתעדת 50 תצלומים קשים ממחנות המוות ביום שחרורם כפי שנתפסו על ידי מחלקת הצילום של בעלות הברית. חשיפה ראשונה של המראות הזוועתיים שנתגלו לעיני בעלות הברית בשמונה מחנות מוות שונים בשטחה של גרמניה. חוברת לא מצונזרת, קשה רגשית לצפייה. הקדמה מאת אנדרה אולמן, טקסט מאת ז'נדר (Jeander) והקדמה מאת אנדרה אולמן [Undre Ulmann] שהיה בעצמו אסיר מחנה מאוטהאוזן.

כל קבוצת תצלומים בחוברת מתעדת מראות קשים ממחנה מוות אחר בשטחה של גרמניה: בוכנוואלד, לנדסברג, נורדהאוזן, דכאו, בלזן, אורדרוף, ואחרים. בחוברת מופיעים התצלומים כפי שצולמו, ללא עריכה שנעשתה בהם בשלב מאוחר יותר בפרסומים אחרים. ניתן להבחין הן בתמונות המזעזעות של הנספים (החושפים את הממדים העצומים של ההשמדה), ולא רחוק מהם לצידם ממש הניצולים במצב הגופני המחריד, וכן בהלם אשר היכה בחיילים האמריקאים בהיחשפם למראות הקשים.

בשונה מפרסומים שיצאו בשלבים מאוחרים יותר, התצלומים בחוברת שלפנינו מתוארים על ידי סוכנויות הצילום עצמן, והתיאור אודותם נלקח מפיהם של הצלמים אשר היו במחנה וראו בעצמם את המראות הקשים בשעות ובימים של השחרור, והם מתארים את ההתרחשות אשר ליוותה את האירועים דקות לאחר שהתמונה צולמה. כך למשל מופיע תצלום של יהודי מבוגר שחוף גוף המנסה להתרומם מעל פני הקרקע והכיתוב המלווה את התצלום:
"אסיר זה נפטר כ 10 דקות לאחר שהתמונה צולמה" . בשוליה של תמונה אחרת בה נראים אסירים צועדים על רגליהם נכתב:
"אסירים אלו הם היחידים במחנה שהצליחו להגיע למרפאה של הצלב האדום בכוחות עצמם על מנת לקבל עזרה ראשונה" . בתמונה אחרת החושפת המוני אסירים דחוסים בצריף נכתב:
"כך נמצאו למעלה ממאה בני אדם דחוסים בצריף אשר יועד מלכתחילה לשלושים אסירים" . תצלום אחר בו נראה אסיר שחוף גוף חולה, נכתב:
"חולה דיזנטריה שהשתגע, זהותו ופרטיו האישיים אינם ידועים לנו" . בתצלום מזעזע בו נראים גזעים בוערים עליהם נשרפו גופות נכתב: "מדורה זו עדיין בערה כאשר האמריקאים נכנסו למחנה", ועוד.

נדיר ביותר. שלוש רשומות בלבד בקטלוג הספריות העולמי world cat, שניים בספריות בצרפת, ואחד במוזאון השואה בארצות הברית.

32 עמ'. 27 ס"מ. מצב טוב מאד.

פריטים נוספים

שאל על פריט